پس از 10 گیگابیت چه اتفاقی خواهد افتاد؟

شبکه‌های فیبر نوری هنوز پتانسیل بسیار زیادی برای رشد دارند. 10 گیگابیت نهایت عملکرد این شبکه‌ها در کاربری FTTH برای مشتریان نخواهد بود. سازمان‌هایی همچون ITU و IEEE اکنون سرعت شبکه‌ها را بالاتر برده است.

استانداردهای جدید برای سرعت‌های بیشتر در شبکه‌های فیبر نوری تدوین شده‌اند و کاربران به دنبال به روز شدن و استفاده از سرعت و پهنای باند بیشتری هستند. ما از تکنولوژی‌های جدیدی همچون EPON یا NG PON2 چه انتظارهایی داریم؟

با رشد تقاضاهای کاربران پیشرفت در شبکه‌های فیبر نوری بیشتر شده به طوری که این شبکه‌ها باید قادر باشند تا عکس‌ها و فیلم‌های رویدادهای خانوادگی را به صورت آنلاین انتقال دهند. برای مثال برخی از مردم برای ارتباط با نزدیکان خود در خارج از کشور یا در شهر دیگری در داخل کشور ارتباط تصویری را از طریق شبکه‌های اجتماعی برقرار می‌کنند. باید توجه داشت که این صنعت به صورت بلادرنگ به اجرای شبکه‌های مدرن با زیرساخت فوق العاده و کارآمد پرداخته است. استانداردهای IEEE و ITU همواره استانداردهای جدیدی را برای ارسال اطلاعات با پهنای باند بیشتر ایجاد می‎کنند.

بعد از استانداردهای GEPON و 10GEPON (که نرخ انتقال اطلاعات را تا 10 گیگابیت هم برای ارسال و هم دریافت پشتیبانی می‌کند)، اکنون سازمان IEEE بر روی راهکار 100 گیگابیت کار می‌کند. در عین حال سازمان ITU استاندارد GPON را تکمیل کرده و استانداردهای XG-PON و همچنین XGS-PON را ارائه کرده است که انتقال متقارن اطلاعات را تا 20 کیلومتر در سرعت 10 گیگابیت ممکن می‌سازد. XGS-PON می‌تواند بعنوان بخش بزرگتری از معماری شبکه و یا نسل آینده شبکه یا NG-PON2 شناخته شود. در این معماری تا 4 الی 8 زوج کانال می‌تواند طوری استفاده شوند که نه تنها انتقال اطلاعات بصورت چندگانه بلکه طول موج‌های مختلف هم بتواند بصورت بلادرنگ انجام گیرد. در این روش معمولا از کابل‌های فیبر نوری MPO و ماژ<ل‌های آنها استفاده می‌شود که از ارسال اطلاعات بصورت موازی پشتیبانی می‌کنند.

اجرای این نوع از شبکه‌ها نیاز به لیزرهای قابل تنظیم دارد که در عمل گران قیمت هستند. با این حال معماری این نوع شبکه‌ها بر مبنای "هزینه متناسب با رشد (pay as you grow) " به این معنی که نیازی به وجود تمام کانال‌ها از ابتدا امر نیست. این کار باعث می‌شود تا مشتریان بتوانند متناسب با پهنای باند مورد نیازشان طول موج‌های چندحالته مختلف خود را برای OLTهای جدید (خط نوری خاتمه زنی شده optical line termination) و یا ONUهای جدید (تجهیزات نوری شبکه optical network unit) بر روی بستر همان زیرساخت قبلی شبکه انتخاب کنند. شرکت R&M سوییس با بیش از 50 سال سابقه در زمینه تولید تجهیزات پسیو برای شبکه‌های مدرن، قادر است تا تمامی تجهیزات مربوط به این شبکه‌ها را بصورت ماژولار و بر اساس آخرین استانداردهای روز دنیا طراحی کرده تا شرکت‌ها و سازمان‌ها برای طراحی‌های آینده در شبکه‌های خود با هیچ مشکلی مواجه نشوند.

این معماری قادر خواهد بود تا FTTH را به یک سرویس فوق العاده رقابت پذیر تبدیل کند تا مشتریان خطرات کمتری را در چشم اندازهای پیش روی خود مانند سرویس‌های 5G متحمل شوند.